Motorlu Taşıtlar Vergisinde yeni dönem 2014 de başlıyor. Motorlu Taşıtlar Vergisi için düzenlemeler mecliste görüşmelere açıldı. Motorlu Taşıtlar Vergisi yeni düzenleme ile emisyon emilim miktarı göz önüne alınıp yapılacak.
Bir çok ülkede uygulanan emisyona dayalı motorlu taşıtlar vergisi Türkiye'ye de geliyor. Avrupa ülkelerinin büyük bölümünde uygulanan emisyona dayalı motorlu taşıtlar vergisi Türkiye'ye de geliyor. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in talimatıyla geçtiğimiz Mart ayında başlatılan çalışmaların ardından yeni sistem 2014 bütçesinde hedef olarak yer aldı.
Meclis'te görüşülmeye başlanan 2014 Mali Yılı Bütçe Yasa Tasarısı'nın gerekçesinde,"İklim değişikliği ve artan hava kirliliği ile mücadele kapsamında Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ile Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde (MTV) motorlu taşıtların emisyon salınımlarını dikkate alan yeni düzenlemeler yapılacaktır' denildi.
Avrupa Birliği ülkelerinde, "kirlettiğin kadar öde" diye ifade edilen araçların kilometre başına açığa çıkarttıkları karbondioksit değerine göre vergi hesaplanıyor.
ESKİ SİSTEM: YAŞ VE MOTOR HACMİ
Halihazırda kullanılan sistemdemotorlu taşıtların vergilemesinde taşıtların yaşı ile motor silindir hacmi dikkate alınıyor. Yaşı küçük, motor hacmi büyük araçlar için daha fazla MTV alınırken; motor hacmi düşük, yaşı büyük araçların vergisi kademeli olarak düşüyor. Mevcut vergileme sisteminde aracın kullandığı yakıt türünün benzin, dizel ya da LPG olduğuna bakılmadığı gibi bu yakıtlarla araçların çevreye ne düzeyde karbondioksit saldığı da vergilemede hesaba katılmıyor.
YENİ SİSTEM: KİRLETTİĞİN KADAR ÖDE!
Yapılan açıklamalarda bütçe gerekçesinde yer alan yeni vergileme sistemi ise mevcut uygulamayı büyük ölçüde ortadan kaldırıp tamamen çevreye duyarlı ve ileri teknolojiyi teşvik eden yepyeni bir sistem öngörüyor. Bunun için MTV ve akaryakıt ÖTV'si olmak üzere iki ayrı vergi düzenlemesinde değişiklik yapılması gerekecek.
Maliye Bakanlığı, yeni vergileme sisteminin altyapısını oluşturmak için uzun süredir dünya örnekleri üzerinde inceleme yapıyor. Bu amaçla başta AB üyesi ülkeler olmak üzere dünyadaki uygulamalar tek tek araştıran Maliye'nin özellikle Almanya ve İngiltere modellerinin Türkiye'ye uyarlanabileceği yönünde sonuca vardığı öğrenildi. Bu iki ülkede motorlu taşıtların vergilemesinde araçların emisyon oranı dikkate alınıyor. Çevreyi çok kirleten araçlara yüksek oranlarda vergi uygulanırken çevreci taşıtların vergisi düşürülüyor.
DÜZENLEMENİN AMACI YÜKSEK VERGİ DEĞİL
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, daha önce yeni vergileme sistemiyle ilgili çalışmalara ilişkin bilgi verirken, bir taraftan araçlar arası vergilendirmede adaletli olmak, bir yandan da sorumlu bir vatandaş olarak çevrenin daha az kirlenmesini istediklerini söylemişti. Ardından da "Sadece bu uygulama bile temiz çevreye büyük katkı sağlayacaktır. Ayrıca bu uygulama yüksek teknoloji üretimini teşvik edecektir. Bu çalışmada vergiyi artıralım, daha çok gelir sağlayalım kaygısı taşımıyoruz. Gelecek nesillere temiz bir çevre bırakmak da çok önemli."
gene zengine yarar yeni arabadan az eski arabadan çok vergi diyor kim istemez yeni araba yazık fakirin cebindekini nasıl alırım degil bogazındakini nasıl alırım diyor yazık bu milete
YanıtlaSil